Moderna Museet

Mannen och jag besökte Moderna Museet igår och såg utställningen med
Turner, Monet och Twombly.

Monet känner de flesta till,
Turner är inte heller helt okänd men
Twombly var en ny bekantskap.

Först visst jag inte vad jag skulle tycka...
tänkte på mina elever och att de inte skulle ha några problem
med att göra en parafras av hans verk...


Mycket akrylfärg på papper...lite utkladdat


Lite krita, blyerts och färg...konst?? skulle mina elever fråga.

Men sen började det hända saker med mig...


En bild av "De fyra årstiderna". Tavlan är minst 2 m hög!

Det där "kluddet" började tilltala mig.
Jag började "se" saker.
Och det var vackert.


Vilken stor och häftig tavla!

Jag ska nog låta mina elever få stå och måla
så att färgen får rinna så där...

Sista tavlan för mig på hela utställningen var denna...



...jag satt länge, bara tittade och njöt.

Den där Twombly var inte så dum ändå...


Kommentarer
Postat av: Camilla

wow, den sista är verkligen underbar. Låter som en härlig utflykt, det var länge sedan min man och jag gick på museum, kanske dags för en Stockholmstripp snart...

Ha det bra

Kram

2011-11-07 @ 10:45:07
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Fia

Det är alltid svårt att veta vilka tavlor som kan uppfattas som inspiration till parafraser. Ibland kan väldigt moderna och "spacade" bilder funka jättebra, och vid andra tillfällen väcker de ingenting hos barnen. Har du också tänkt på det?

2011-12-03 @ 19:10:45
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Bella

Du tar så inspirerande bilder. Jag FÅR inte missa den där utställningen! Jag har börjat blogga lite lätt igen. Kram!

2011-12-06 @ 19:13:46
URL: http://silverbella.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Det är underbart när något händer och man börjar se, fina saker.



Trevligt att göra utflykter också :-)



Ha en fin vecka.// Kram Lissen

Snart sovmorgon för dej :-)

2011-12-12 @ 09:37:48
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: LissenTo

Ville bara säga :



GOTT NYTT ÅR, ha ett fantastiskt sådant......



// Lissen

2012-01-02 @ 22:33:37
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Ville bara säga :



GOTT NYTT ÅR, ha ett fantastiskt sådant......



// Lissen

2012-01-02 @ 22:34:01
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Hej på dej! :-)



Vet du vad...! Jag tänkte faktiskt på dej igår, och imorse så fanns det en kommentar från dej i bloggen. Hur häftigt var det på en skala, typ!? :-D



Och anledningen till att du dök upp i huvet på mej just igår var att jag var ute och körde bil på kvällen, och mötte tre (som jag tyckte att det såg ut som iallafall, fast det var mörkt och svårt att se) damer ungefär i min ålder som var ute och joggade. Först tänkte jag att så där borde jag också göra nu när det är nytt år och man ju gärna vill göra något åt sina allmänt osunda vanor och så där... :-) Sen slog det mej att jag inte har hört ett ljud om hur det har gått för dej med din fotskada och så där... Hoppas att den har läkt och att du kan träna igen så som du vill nu!? :-)



Gott Nytt År!!!



Kramar! :-)

2012-01-03 @ 16:53:04
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Fint att höra att du är på gång igen med träningen - och att målet är inställt också. :-) Är det en hel mara då, eller?? Ja, jag är förstås grymt imponerad även om det "bara" är en halvmara så klart. Men vilken känsla det måste vara att passera mållinjen och veta att man har tagit sej över fyra mil sedan starten!? 8-D Själv har jag tagit mej minst fem kilo uppåt sedan jag senast stod på en våg (dvs innan jag senast gjorde det från idag sett!) Har fortfarande inte riktigt hämtat mej från chocken, men inser ju att om det är någon som behöver ta tag i sitt liv och göra något drastiskt åt både det ena och det andra så är det jag. Så mer promenader ska det bli till att börja med - fler och längre! :-) Därifrån till att löpa är nog steget långt, men det är väldans fint att ha dej att tänka på och inspireras av - även om jag förmodligen aldrig kommer att ge mej på några springtävlingar eller basketmatcher.



Ha en jättefin trettonhelg! :-)

2012-01-05 @ 12:36:54
URL: http://annakk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0