Geometriska figurer
Varje onsdag har jag en bildlektion med en särskoleklass från högstadiet.
Eleverna har olika förmågor i att ta in och förstå instruktioner och i att genomföra uppgiften. Några förstår allt till punkt och pricka och andra förstår i det stora hela men missar de små detaljerna. Motoriken och starttiden påverkar också hur eleverna arbetar.
När jag har den här gruppen gäller det att ha sådana uppgifter som alla klarar av, som utvecklar eleverna och där de får använda olika material och tekniker.
I vår har jag börjat arbeta med de geometriska figurerna: cirkeln, kvadraten, rektangeln och triangeln. Två bilduppgifter har vi hunnit med.
MÅLA CIRKLAR
Med hjälp av olika cirkelformade föremål i hantverksrummet ritade eleverna 5 stycken cirklar på ett A3 papper, gärna i olika storlekar och så att de övelappade varandra.

Sedan fylldes de olika fälten med blank akrylfärg.

Den som hann fick pröva på att göra trianglar på fri hand och färglägga på samma sätt.

KVADRATER OCH REKTANGLAR I MOSAIK
Eleverna ritade av minst 3 kvadrat och rektangelformade föremål från hantverksrummet på en A5 kartong i valfri färg. De olika fälten fylldes med pappersbitar 1x1cm i olika färger som limmades fast med limstift. De skulle tänka på att lägga färgfält eller göra färgmönster.


Händer i arbete
Det var en del nya ord eleverna fick lära sig...efter halva lektionen frågade jag om de kom ihåg vad det hette det där som de höll på med. M-m-m-motorik! svarade en elev. Nja, visst tränar ni på finmotoriken men det heter mosaik!
Nu finns den avsvimmade grodan också på bild! ;-)
Nä, man kan ju undra hur skyltmakaren tänkte...? Kanske han/hon kopplade till de här olika simmärkena som heter nåt "-"Grodan??? En annan som nätt och jämt är simkunnig (? Dvs jag har ine prövat på några år nu om jag fortfarande kan! ;-)
Hm!!!) tycker ju mest att det verkar lite småsliskigt att tex göra mun mot mun-metoden på en groda!? Tänk om den förvandlas till Carl-Philip!?!
Härlig knorr på slutet av ditt reportage från bildlektionen!!! :-D
Nu börjar dina elever morsa på mig med.
Vilken kreativitet dina elever har, visst är det underbart att få arbeta med särskole elever.
sv; tack så mycket. ja deär rätt skoj faktist!
vad roligt att vara en sån lärare, som håller på med bild, eller va man ska kalla de
Motorik eller mosaik? Eller båda på en gång. Härliga skapelser blir det iaf!
Å du verkar ha ett mysigt arbete, härligt :)
(och nä, han är ju en sådan pudding ;) Jag gillar benrangel med livsfarlig syn på mat ;) YUMMIE!
Hahaha, jag var in och tittade på städstrejken.. men jag måste säga att ni faktiskt hade jättefint trots 7 veckors strejk!!! Så där blir det här hemma på tre dagar ju!
Vilket härligt arbete att få jobba med barn o hjälpa dem framåt i utvecklingen =)
Ja haha, men jag är ju tvungen att salta ! Jag har inte råd att betala skadestånd till eventuella inbrottstjuvar !!!
Såna där lektioner älskade jag också på min tid. Ses på lördag!
Vilket tålamos eleverna ändå måste ha för att fylla i med dom små kvadraterna. Tror nog att du är inspirerande lärare som får eleverna att tycka det är roligt att lär. Sedan om det är motorik eller mosaik...... tja det gör detsamma!
Ha det så gott!
Tålamos, hihi..... jag har uppfunnit ett nytt ord!!!
Vad coolt det sista fotot var! Det måste vara väldigt kul att var abildlärare!
Jag är fortfarande sur på bloggportalen, att kräkas i bloggen hjälpte bara en liten bit....
Kul att få vara med när det skapas :D
ha en fin dag, Kram till dig :)
Du verkar vara en riktig toppenlärare Elena!
Ha det bra
Camilla