Nyckelviksskolans vårutställning!

Igår var jag helt utslagen på kvällen och la mig redan kl.22!
Det var mycket nya intryck under dagen och kanske lite av stressen som släppte...

Jag var jag på Nyckelvksskolan hela dagen.
Det kändes nästan som om det var lördag när jag inte var på jobbet.
Men jobba fick jag göra ändå!

Skolan och Hantverkspedagogerna hade ett litet Seminarium om
Hantverkspedagogikens potential där jag deltog som talare.

Jag tog upp fördelarna med en hantverkspedagog i skolans värld.
Jag sa bl.a. att eleverna får:
•möjlighet att, enligt läroplanen, lära med alla sinnen och använda olika lärstilar.
•kunskaperna konkretiserade genom att hantverksämnet integreras med de andra skolämnena.
•befästa sina kunskaper genom att erbeta praktiskt.
•arbeta kreativt med skolämnen som de känner ett motstånd till så att ämnet blir lustfullt.
•en möjlighet att lyckas med ett skolarbete och få en ökad självkänsla.
•en möjlighet att träna upp färdigheter och finmotorik på ett annat sätt.


Jag arbeter med barn i låg- och mellanstadiet som har särskilda behov;
ADHD, Dyslexi, långsam inlärning, koncentrationssvårigheter, sociala svårigheter.
Elever både med och utan diagnos som behöver gå i ett mindre sammanhang.

Dessa elever har tur!
Jag tror nämligen att alla elever i skolan skulle gagnas av detta...

När jag var på Nyckelviksskolan passade jag på att titta på de blivande Hantverkspedagogernas arbeten. Jag tror jag tog 150 foton och kännde att jag bara fått med en bråkdel. Här kommer bara lite, lite av allt vackert arbete som de visade upp!



Andraårselveverna höll i en workshop där man bl.a. fick pröva på...


Hooky

 
Sockermålning och att mål på olika sätt. Här var det ett stort klotterplank!

Förstaårseleverna visade prov på...

BETONG OCH MOSAIK:


Ett vackert fat


En tupp


TRÄ:


En giraffpall

       
Täljda tummar!


TEXTILTRYCK:


Exempel på olika tryck


KERAMIK:


Två kannor som hör ihop

GIPS:


Förstora den lilla knappen och gjuta den i gips


METALL:


Tenngjutning

 
Tenngjutning och metaltrådsansikte


MÅLERI:


Självporträtt??


Är man på Nyckelviksskolan måsta man absolut äta lunch eller fika där!
Kökschefen Börje och eleverna bakar och lagar en massa godsaker...


Lite av fikabrödet!

Nu är det härlig sol och varmt där ute...
Dags att få lite påfyllning av D-vitaminerna!!


              


Kommentarer
Postat av: Bia

Du måste fått massor av inspiration.

Tumgubbarna var härliga.

2009-04-25 @ 15:47:29
Postat av: Stina

Jag gillar KNAPPEN!

2009-04-25 @ 17:46:05
URL: http://www.stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Barnens Hjältar

Åh vad mycket talang det fanns där :-)

Älskar självporträttet :-)

2009-04-25 @ 18:00:56
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Daniel

KREATIVT jobbat!



Fröjd för ögat!!

2009-04-25 @ 19:32:39
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: ingrid

Vilka kreativa barn och vilket fika bord.

Jag gillade keramik kannorna.

Kram Ingrid

2009-04-25 @ 20:14:47
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilka underbara skapelser o gott fikabord =)

2009-04-25 @ 21:34:21
URL: http://lisenj.blogspot.com
Postat av: Marielle

Oj, vilka bilder och vilka fina föremål. Jag sitter dock här hungrig eftersom jag inte ätit frukost ännu och måste då säga att bilden med fikabrödet var det jag fastnade mest för nu då :-)



Får man fråga hur du får till ramen på dina bilder?

Jättesnyggt är det.

2009-04-26 @ 09:11:28
URL: http://[email protected]
Postat av: Ulrica

Tack för att du delar med dig av dessa fina konstverk. Det var verkligen kul att titta på bilderna.

2009-04-26 @ 19:36:14
URL: http://ulricatorning.blogspot.com
Postat av: Helene

(tummar:)?)

Hooky, tupp och självporträttet blev mina 3 favoriter...fikabordet får extra + och det får du med för din fördels-lista. Jag tror som du, att det är ngt alla elever skulle vara hjälpta av!

2009-04-27 @ 14:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0