Trött...

Nu har de kommit igång...alla föräldramöten!

Idag är den första (av 3-4 st) avklarad.
Jag blev nästan lite deprimerad.
Vi fick information från studie- och yrkesvägledaren om hur
svååååååårt och jooooooooobbigt
våra barn har det idag när de ska välja till gymnasiet
(jo jag har en dotter som går i nian!).
Det finns ca 8.000 olika valmöjligheter i Sverige!!

Väl hemma berättade jag för dottern om mötet och hon var hel stressad.
Hon har bara till februari 2009 att bestämma sig! Det är inte lätt...

Mina elever på skolan har inte så svåra beslut att ta ännu.
Imorgon är frågan: ska vi trycka med svart eller blått eller vitt eller....


Eget textiltryck från förra årets väska

Kommentarer
Postat av: stina

Ja fy stackars barn ,,,,,tur att min inte har toppenbetyg för då sjunker ju alternativen betydligt! och tänk på oss föräldrar (läs mammor) som ska försöka hjälpa barnen att välja rätt!! Vi har det inte lätt!

2008-09-04 @ 23:07:13
URL: http://stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Bella

Så snygga tryck du gör i skolan. Jag vill ha, vill ha! Kram

2008-09-04 @ 23:21:13
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Bia

Stackars dig med alla möten.

och tråååååkigt!

2008-09-05 @ 05:44:07
Postat av: AnnaKK

Hej! Och tack för tipsen om Teardevil. :-)



Även jag har en dotter som går i nian, och hon har inte en aning om vad hon ska välja till gymnasiet...



Undrar om det inte är vi vuxna som bidrar en hel del till stressen kring detta - att det är så viktigt för oss att ungdomarna gör "rätt" val och så där...? :-/



Spontant ogillar jag det nuvarande upplägget av gymnasiet, för det är så oerhört tungt för alla dem som är skoltrötta (som min son tex, som just har börjat andra året på fordonsprogrammet). Men som väl är tycks det vara på väg att svänga tillbaka igen mot lärlingsutbildningar och liknande - fast det lär väl ta sin lilla tid innan allt är klappat och klart kring det... Men jag tror att det verkligen behövs!!! Många av de yrken som det är brist inom måste man nästan lära sej ute på arbetsplatser och dylikt - elektriker tex måste ju jobba som lärlingar under ett par år efter gymnasiet innan de får kallas "behöriga". Kan inte va så jättekul - lönen blir ju därefter, typ inte mycket mer än vad man kan ha som sommarjobbande skolungdom! Så kunde lärlingstiden klaras av inom ramen för skolan skulle nog många bli glada!?



Ja, ja... (Vad jag babblar! ;-D).



Ha en JÄTTEFIN dag!!! :-)

2008-09-05 @ 07:20:09
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Men hej! Vilken härlig blogg, vilken konstnärs-talang du har! Riktigt läckra saker! Må så gott & ha en trevlig helg!

2008-09-05 @ 08:15:04
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Camillasfoto

Minns hur det var! Sonen har nu börjat gymnasiet, medieprogrammet. Han fick välja efter intresse men med krav om att han ska ha behörighet till högskolan när han går ut gymnasiet. Medieprogrammet är inte bara plugg utan mycket skapande vilket passar honom utmärkt eftersom han var lite skoltrött efter nian.

Föräldramöten är det massor av här också, lite tråkigt men viktigt att gå på tycker jag.

Ha en skön helg

Camilla

2008-09-05 @ 14:23:12
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0