Varför väljer jag bara havsmönster...

...på mina textiltryck?

De senaste tre åren har jag gjort olika designade textiltryck som sedan har resulterat i en väska. De första två åren fick jag anpassa mönstren efter den tryckteknik jag hade tillgänlig då dvs. tryck med pappersschabloner.

 Mönstret kan inte vara för komplicerat. De olika pappersdelarna bör hänga ihop.

Förra året valde jag att göra en egen designad keltisk knut. Mitt intresse för keltiska knutar fick jag i England för ca.12 år sedan. På en marknad i London köpta jag ett hårspänne som egentligen var alldeles för dyrt, men jag blev kär!



Jag köpte sedan en en bok från affären "Past Times" som steg för steg visar hur man gör olika knutar.

    "Celtic Knotwork Designs" av Sheila Sturrock

Hårspännet och boken har inspirerat mig till att göra arbeten i bl.a. Kaligrafi, trärelief och i textiltryck.

      

I år blev jag inspirerad av en bok som jag vann på Hantverkspedagogernas Yrkesförenings årsmöte förra året .

      "Artforms in Nature" av Ernst Haeckel.

 Första skissen jag gjorde. Den var först tänkt att göras som pappersschablon.

Men genom en hantverkspedagogkollega fick jag nys på ett lätt sätt att belysa schabloner på en ljuskänslig film och på så sätt kunna trycka mer detaljerade mönster.
(Tänkte göra en steg för steg bildvisning på trycktekniken när jag börjar jobb igen!)

 Det blå är den ljuskänsliga filmen som har blivit belyst med en trollslända och bläckfisk/manet.

Därför har jag i år lätt kunnat göra flera mönster och haft lite svårt att välja vilket jag skulle sy upp väskan i. För att göra alla mina bloggkompisar glada (och mig själv) har det blivit två väskor med två olika tryck! Jag spånar på den tredje...

Idén till trollsländan som jag har tryckt på en t-shirt fick jag från en vistelse på landet för några veckor sedan. Flera vackra trollsländor flög omkring oss. Och då... AHA...ett textiltryck!



Ja, som svar på frågan så använder jag inte bara havsmönster på mina textiltryck!
Nästa år ska jag återgå till ett abstrakt mönster...tror jag.
Om inte något annat inspirerar mig...

Kommentarer
Postat av: heaven eller skriver jag med Helene här:)?

Åhh...var det så konstnärligt:)



Och jag som tänkte i tråkiga kommersiella banor...



Gonatt!

(dricker du Jolt för att hålla dig vaken?)

:)

2008-07-03 @ 01:33:02
Postat av: stina

Knutarna gillar jag! Klurar på hur jag ska få dig att bli sugen på att trycka vitt på vitt ....olivkransar . Snygga gardiner kan det bli av det,

Nu ska jag väcka ungen ,packa dramaten och gå ner till badet ! Vi syns !

2008-07-03 @ 09:30:22
URL: http://stinas-sida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0