Blondiies Lilla Jullista för Sveriges Bloggare

Jag fick denna "lilla" julutmaning av Lena. Den som vill får gärna hänga på!
Kopiera hela inlägget och byt ut svaren till dina egna.



Blondiies Lilla Jullista för Sveriges Bloggare
Blondiie har gjort en egen liten jullista som jag oxå varit med i! Var med du oxå!
Jag hittade listan på Blondiies sida.
När du gjort utmaningen på din blogg, svara då i min gästbok så jag kan kolla dina svar samt gå till Blondiies jullista och tala om att du gjort den så vi ser hur många man kan sprida en lista till genom ETT inlägg! Skriv i inlägget du gjort den samt din adress eller nått annat skoj =D Tror ni 100 personer gör den? Det återstår att se!!!

Har du köpt en chokladkalender?

Inte i år.


Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?

Det skulle jag ALDRIG göra!

Har du hunnit med att köpa alla julklappar?

Yes! Så gott som...


Till vem är det svårast att köpa till?

Den äkta maken.


Dricker du alkoholfri glögg?

Ja, i nödfall när systemet är stängt.


Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?

I år!!

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?

Full pott!!!


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Jag måste vara otroligt gammal för jag minns inte vad jag tittade på som barn.

Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?

Va!? Om jag har glömt så kommer jag inte ihåg.


Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Jag tillsammans med barnen, eller rättare sagt det yngsta barnet.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Jag sätter i ljusen , glittret och de röda kulorna sedan är det barnen som gör resten (med viss tillrättavisning) mest hemmagjorda grejer.

Plastgran eller äkta
ÄKTA!


Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

Att ge bort.

Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?

I Sverige tillsammans med familjen.

Känner du någon julstämning nu?

Ja, absolut!


När kom din julstämning?
En vecka före 1:a advent

När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
Tidigast 2-3 dagar före 1:a advent, senast 2-3 dagar efter 1:a advent.

När julpyntar man?
Tomtar och figurer åker fram till lucia. 

Skickar du julkort?
Oh yes! Listan är lång...

Vilken senap till skinkan?
Söt och stark.

Viktigaste på julbordet?
Skinka, Jansson, Rödkål och köttbullar

Julmusik jag inte kan vara utan?
Vi har en CD-skiva med traditionella julsånger som jag kan sjunga med i...

Världens bästa jullåt?
????

Julknäcke eller vörtbröd?
Bröd??? Man ska väl orka äta annat?!

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Knäck! Gärna polkagrisknäck. Och naturligtvis hemmagjord!!

Vilka traditioner har ni? (fattar av Blondiies svar att det handlar om julafton)
1. Vart annat år firar vi hos svärmor och året därpå med min familj.
2. Barnen har julstrumpor som ska fyllas på julaftonsmorgonen (ett krav fastän de år tonåringar!)
3. Alla gör sig fina före Kalles.
4. Alla som inte lagar mat ska titta på Kalles och tycka att det är roligt.
5. Maten dukas upp som ett smörgåsbord och äts efter Kalle.
6. Diskning...och lång väntan...
7. Paketutdelning! Alla samlar sina paket på hög och öppnar dem när allt är utdelat.
8. Kaffe, kaka och godis.
9. Finkläderna åker av och mysbyxorna åker på.
10. Lek med klapparna och slappa framför tv:n.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Slå in hemma!

Fet stila det du gillar nedan!

Pepparkakor - Lussebullar        
Skumtomtar - Knäck          
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar
Julkorv - Julskinka 
Lax - Sill        
Revbenspjäll - Janssons frestelse   
Paradis
- Alladin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad
- Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt

Hemma - borta
 
Och slutligen....


5 Fördelar med julen enligt mig:

  • Ledighet!!
  • Mys med ljus, glögg och godsaker
  • Tid för samvaro
  • Trappa ner tempot, mindre stress
  • Tid till att göra annat som att spela spel, läsa böcker, pyssla

5 Nackdelar med julen enligt Fröken mig:

  • Kan bli dyrt med alla klappar
  • Granen barrar!
  • Knäcken tar slut innan julafton 
  • Barnen blir galna och slåss när de inte har något att göra
  • Att många andra upplever juletiden som jobbig pga ensamhet, fylla m.m.


 


Alla som läser denna skall anta utmaningen i den mån man vill =)
Utmana sen dina bloggvänner!!!

Kommentarer
Postat av: Bia

Kul och nu kom julstressen!!!!

2008-12-11 @ 16:40:09
Postat av: ♥Blondiie♥

hejje! va skoj du ville vara med=)

skrattade lite.. på fårgan vem är svårast att köpa till,,, jag läste äldsta maken hahaha!!!

vi gör precis som er, delar ut akla paket och sen öppnar man så man ser vad alla fårå av vem, så trisst när man bara lsiter upp å inte eg kollar av vem eller vad det är!!

nju av julen!!!

ha en fin kvääll

2008-12-11 @ 17:27:33
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

hejje! va skoj du ville vara med=)

skrattade lite.. på fårgan vem är svårast att köpa till,,, jag läste äldsta maken hahaha!!!

vi gör precis som er, delar ut akla paket och sen öppnar man så man ser vad alla fårå av vem, så trisst när man bara lsiter upp å inte eg kollar av vem eller vad det är!!

nju av julen!!!

ha en fin kvääll

2008-12-11 @ 17:27:33
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Krisitna

Krya på dig nu till lördag!!!

2008-12-11 @ 17:39:00
Postat av: AnnaKK

Det var ju tur att du inte ligger alldeles sysslolös i soffan och degar bara, nu när du är sjuk... :-)



Jag hinner inte med några sådana här mastodontutmaningar, känner jag... Men det är alltid kul att läsa andras svar och så där! :-)



Krya på dej!!!

2008-12-11 @ 18:48:16
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Lena

"Alla som inte lagar mat ska titta på Kalles och tycka att det är roligt." haha..ord och inga visor!



Sov så gott!

2008-12-11 @ 22:48:46
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Helene

Den här "4. Alla som inte lagar mat ska titta på Kalles och tycka att det är roligt."



Hahahahahahahaha *asg....säg att det gäller sonen med:D???



Det är bra med såna som Carina och dig...som jobbar på att dessa traditioner hålls kvar!



2008-12-12 @ 09:20:27
Postat av: Lissen

Vet du, jag har FÅTT en chokladkalender!!!!

Hmm någon är det som vet att jag är både barnslig och gillar choklad,L!!!!

2008-12-13 @ 00:32:18
URL: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0