Citronpaj med hallonmaräng

Vi har länge suktat efter denna paj som vi hittat i Leila Lindholms bok "a piece of cake".



Idag skulle vi på kalas.
Varför inte pröva receptet och se om det är något att ha? tänkte jag. 

Jag började redan igår; lemoncurd gjord på 9 citroner!
Idag gjordes resten men jag tyckte att receptet var lite väl tilltaget. Jag fick minska både på maräng och lemoncurd.
Och pajen, jaa, den såg väl ok ut.



När det var dags för att forsla pajen till den ömma modern med bil såg jag de första tecknen på daller!
Jag fick parera, lyfta och balansera pajen så ett marängen inte skulle dallra loss från pajskalet.
Hos modern blev pajen beundrad av alla. Ååååååh, att du bara orkar!

Dags för avsmakning...
första biten skärs upp...
och allt bara rinner isär.
Men, det gör ju inget, säger alla, för den är ju så god!
Efter halva pajen börjar marängen sakta glida av lemoncurden.
Neeeeeej!
Tårtspade och kniv får sättas upp som hinder.



Jag undrar om Leila har någon blogg så att jag kan få hjälp...

Jag hann knåpa ihop ett födelsedagskort igår kväll också.
Voala...

...brunt och rosa.

Kommentarer
Postat av: Bella

Å vad du är duktig!!! Den var säkert jättegod. Din ömma moder är nog stolt och glad över sin lilla flicka. Kram.

2008-08-31 @ 22:25:59
Postat av: stina

ja inte kan det vara lätt att leka Leila alltid inte,,....fast din såg himla smaskig ut!

Vilket fint kort,,,,snyggt med brunt!

2008-08-31 @ 22:26:39
URL: http://stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Camillasfoto

Hej!

Tack för att du tittar in till mig på min blogg och lämnar kommentarer, visst får du länka till mig.



Vilket jobb du hade med pajen, den ser verkligen god ut men vad synd att den rann ut, fast det är som dina vänner sa: är den god så spelar det ingen roll.



Ha det bra

Camilla

2008-09-01 @ 06:32:24
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Krisitna

Snygga färger - tårtan och kortet matchar ju!

Vad duktig du är! Idag har jag sprungit men fick ont i foten efter...

Ses i morgon. Ikväll ska jag till skolan...

2008-09-01 @ 12:32:15
Postat av: Fröken H

mucho bueno! // linda

2008-09-01 @ 18:02:38
URL: http://www.metrobloggen.se/lararen
Postat av: Bia

Oh, vilken kakkollaps!

Mejla Leila och fråga om vad som gick snett.

2008-09-01 @ 18:21:55
Postat av: Modern

Jag känner ännu den fantastiska smaken i munen, mums filibaba.

2008-09-01 @ 21:16:00
Postat av: stina

Vilken jättesnygg header du har fixat!!!Någon dag när jag har en massa tålamod och huvudet på skaft så ska jag göra om min oxå ......

2008-09-02 @ 07:33:48
URL: http://stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Anna

Vilket snyggt kort! Själv är jag nybörjare när det gäller kortmakeri ( du hittar mina alster under kategorin " pyssel " ).

2008-09-02 @ 20:08:26
URL: http://annalundberg.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0