Och så lite djur och natur från...

...SPANIEN.


Visst är det härligt när köksbärsträden blommar i maj.
Vi har flera körsbärsträd och äppelträd som står mellan husen i mitt bostadsområde...
...en och annan vinbärsbuske också.
Inget konstigt med det...



När vi varje dag traskade iväg till stranden där i Spanien passerade vi en jättestor buske...


Vi tänkte inte så mycket mer på det.
Det var ju en hel massa saker som skulle bäras...
solstolar, parasoll, handdukar, kylväska, "spagettisar"...

Men en dag blev jag lite nyfiken.
Vad var det för träd/buske som hade så stora blad?

Nä, men!!


Det var ju FIKON!!
Vad häftigt!
Tänk om de hade varit mogna!!

När jag tittade mig mer noggrant omkring så upptäckte jag också...


...en hel massa olivträd.

Tänk att vi tycker att det är så exotiskt med fikon-, oliv-, apelsin- och citronträd!
Det är säkert lika exotiskt för Spanjorerna att stöta på ett plommonträd eller blåbär!



Mina barn brukade plocka med sig en citron
som minne från träden i lekparken i hembyn!



När man badar så träffar man på en hel del små djur.
En dag hittade barnen en "pepino de mar" , en sjögurka!


Vi petade lite på denna bajskorvslikande varelsen med en pinne
för att se om den var hård eller mjuk.
Då pruttade den ut lite vatten ur ett hål i ena änden.
Den levde!!
Den fick snabbt återvända till havet.

Från segelbåten skrek barnen till varje gång de såg en manet.
Mina flickor skrek medusa och de spanska sysslingarna lärde sig säga manet.


Den bruna ofarliga sorten!

Som tur är så finns det ett stort nät ute i havet som hindrar maneterna från att komma in i badområdet. Men det händer ibland att de tar sig in om det blåser upp till höga vågor.

Efter upptäckten av alla dessa havsdjur
hade min lilla dotter lite svårt att sätta fötterna på botten.
Hon hängde gärna runt halsen på oss vuxna.


Gullungen!




Kommentarer
Postat av: stina

Men vilken tur att du visade bilder på äkliga djur ....för nu är jag inte ett dugg avundsjuk att jag inte har varit i Spanien i sommar ....vem vill bada med bajskorvar !!??? Äkligt , jag skulle också hänga runt mormors hals ....

Vilka häftiga träd ...ett olivträd står högt upp på min önskelista!

Vi syns i morrn!

2009-08-16 @ 23:46:35
URL: http://www.stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Fikon, oliver och citronträd många spännande växter ni har sett. Den där bajskorven var inte så läcker.

Kram Ingrid

2009-08-17 @ 00:18:27
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Åh, är det SÅ sjögurkor ser ut!? Det hade jag faktsitk ingen aning om. :-) Träden/frukterna hade jag däremot kunnat identifiera. Om man nån gång skaffar sej ett sånt där stort och riktigt "flådigt" uterum (vinterträdgård, brukar man väl kalla dem, förresten) så skulle man nog kunna odla såna där...? En bekant har en bamsig bananplanta i sitt - och hela vänskapskretsen väntar med stor spänning på den första skörden! :-D



Vi hade fisk till middag igår, och när jag klöv en citron att ha till så var det en kärna i den som redan hade börjat gro så smått. Kunde faktiskt inte låta bli att ta ut den i trädgården och peta ner den i en blomkruka där. Hoppas nu bara jag kommer ihåg tilltaget och ser när den eventuellt börjar sticka upp ur jorden. För då är det nog bäst att den får komma in igen, och bo i köksfönstret eller nåt över vintern!? :-)

2009-08-17 @ 06:21:36
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Lissen

Precis så är det vi fascineras av det som är vardaligt för några och tvärtom!

Sjögurkan hade jag föreställt mej mycket stiligare!



På Gotland hittade jag ett okännt bär,l!

2009-08-17 @ 08:18:06
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Bia

Lite annorlunda mot mitt lilla olivträd på balkongen.

Äckliga sjödjur!

2009-08-17 @ 18:36:54
Postat av: Camilla

Vad äcklig sjögurkan såg ut, jag hade inte iheller velat sätta fötterna på botten efter att ha sett en sådan.

Ha det bra

Kram

2009-08-17 @ 18:45:24
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: stina

Sväng förbi någon kväll i veckan och sno ihop ett litet dopkort om du vill (till starkt reducerat pris förståss...)

2009-08-17 @ 20:04:14
URL: http://www.stinas-sida.blogspot.com/
Postat av: Fia

Åh, vad mysigt det låter. Jag skulle också gärna strosa runt i Spanien!

2009-08-17 @ 20:37:53
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Lissen

En av tjejerna visste att det var Salmbär, därför vågade jag smaka! Natti natti!

2009-08-17 @ 22:16:43
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Bella

Blä! Att du vågade bada bland de äckliga djuren. Men frukterna var fina.

2009-08-17 @ 22:48:30
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: carina

Ni ser ut att ha haft en skön och upptäckts rik semester.

Kul att du delar med dig av dina upptäckter.

Carina

2009-08-18 @ 06:37:26
URL: http://sinneskatten.blogspot.com
Postat av: AnnaKK

Go´dagens!



Mmmm, det var ju ett ganska vågat val till gymnasiet som din dotter gjorde - fast programnamnet/inriktningen låter intressant, så det får vi ju hoppas att hon även tycker sen när hon har börjat och fått schemat osv! Och att det framförallt känns som att hon har kommit till rätt skola!!! :-)



Det är så knöligt det här med att eleverna å ena sidan ska få välja fritt men att kommunerna å andra sidan ofta hejdar dem när de gör det... Jag vet flera stycken som inte fick gå där de helst hade velat gå för att kommunen samarbetatde med andra skolor som har liknande program. Liknande är trots allt inte samma!? Någon överklagde iallafall, hörde jag, och fick trots allt till slut rätt att gå där han vill gå.



Sonen vill som vanligt inte alls gå i skolan, och att det bara är ett år kvar nu gör ingen skillnad. Det är en evighets evighet för honom... :-(



Ha en fin dag, Elena!!! :-)

2009-08-18 @ 09:18:06
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej Elena,

Kan inte du maila din mail till mig.

Linda

2009-08-18 @ 14:16:03
URL: http://www.metrobloggen.se/lindas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0