Konstfack

I höstas började jag en 15 poängskurs på konstfack...



Lektioner, föreläsningar och workshops 1 gång/månaden,
fredag kl.14-18 och lördag kl.10-16,
så att man samtidigt hinner med det vanliga jobbet .


Jag har bl.a. lärt mig att analysera och tolka olika bilder.

Lärt mig en massa nya ord och uttryck...
...denotation, konnotation, etos, logos, patos, metonymi, metafor...

Börjat se på det som finns runt omkring mig med helt andra ögon.
Vilken färg och form har den där väggen i mörkret egentligen?
Är den vit eller grå??

 Vi har precis börjat med vårt projektarbete.
Min lilla grupp ska jämföra olika parfymreklambilder.
Vi frågar oss:
Vad är reklambildens genusbudskap?
Vilket maktperspektiv kommuniceras genom bilderna?

 

Sedan ska vi iscensätta de bilder vi valt och fota oss i de olika poserna.
Det var inte helt enkelt att välja bilder för
åtminstone jag var inte så pigg på att iscensätta en nakenbild.


Denna bild har vi inte valt!

Det var både intressant och skrämmande att se
vilka bilder som dagligen exponeras för oss.

Några kampanjer har till och med blivit förbjudna
för att de är allt för provokativa...


Reklambild från Tom Ford borttagen!
Kändes inte bra att ha den på min blogg.


Det fanns fler bilder av denna kaliber i kampanjen.
Helt sanslöst!! 


Kommentarer
Postat av: Fia

Det låter väldigt intressant. Även om det tar tid med en typen av kurser så är det så inspirerande att man känner att energin fylls på.

2011-02-20 @ 14:56:40
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Camilla

Låter intressant och lärorikt.



Ha det bra

Kram

2011-02-20 @ 20:07:56
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Bella

Den kursen verkar jättespännande och intressant. Ni som går den lär er nog mycket om er själva och oss andra. Kram

2011-02-21 @ 18:55:43
URL: http://silverbella.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Uj... Jag som använder några stänk parfym ibland för att jag vill lukta gott... Men det är tydligen sexbomb man egentligen osar då - fast att man är helt ovetandes??? 8-X Antar att man snart kommer att fria våldtäktsmän på grund av att offret hade använt den eller den parfymen och därför "luktade brunstig ko - så vad annat kunde hon vänta sej", typ... :-(~



Ser dock fram emot när du lägger upp era projektarbetesfoton här i bloggen! ;-)



(Ja, vad sjutton... Du behöver inte vara naken på dom fotona - du kan dra på dej en ko-dräkt!?!)

2011-02-22 @ 18:38:53
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Intressant ämne och jag hoppas att du skriver mer om det. Inte konstigt att vi inte har kommit längre när det gäller jämställdhet. Vilka budskap som sänds ut.



När det gäller bilden så använder jag något som heter, texture. det blir som ett extra lager på bilden, som man kan ha mer eller mindre av. Finns massor att ladda ner gratis.



Må så gott.// Kram Lissen

2011-02-22 @ 22:58:57
URL: http://lissento.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0